خانه / گزارش برنامه ها / گزارش برنامه کوه روبار -تاریخ 93/2/5

گزارش برنامه کوه روبار -تاریخ 93/2/5

گزارش برنامه کوه روبار – کانون کوهنوردان گیلان

صبح جمعه مورخ 93/2/5، ساعت 4:45در محل قرار یعنی ورودی شهرک آزادگان بعد از میدان یخسازی، کوهنوردان از گروه های مختلف حاضر شدند. از آنجاییکه این برنامه توسط کانون کوهنوردان گیلان انجام می گرفت، از همه گروه های فعال کوهنوردی، افراد حضور داشتند.

مینی بوس ها کم کم از راه رسیدند و کوهنوردان براساس شماره بندی مینی بوس ها، سوار ماشین ها شدند. بعد از سوار شدن تمامی همنوردان در مینی بوس ها ساعت 5:25 حرکت به سمت ماسوله آغاز شد.

ساعت 6:55 دقیقه به شهرک تاریخی ماسوله رسیدیم. هوا کاملاً روشن شده بود. بعد از عبور از دو پل در ابتدای پل سوم، مسیر سمت چپ از راه پله ای بتونی به سمت بالا حرکت را ادامه دادیم. پس از چند دقیقه راهپیمایی در ساعت 7:10 به محوطه بازی که چند درخت گردو در آن قرار دارد، رسیدیم. این مکان در بین بومیان و کوهنوردان به منطقه درخت گردو(آقوز دار) موسوم است. در این محل سرپرست برنامه در خصوص برنامه و نکاتی که باید در حین صعود مدنظر کوهنوردان قرار گیرد، صحبت کرد.

در انتها برای چند دقیقه نرمش دسته جمعی انجام شد و ساعت 7:30 حرکت به سمت محل صبحانه آغاز شد. مسیر حرکت بسیار پهن بود و می شد که همنوردان در کنار هم به بحث و صحبت بپردازند. پس از نیم ساعت به سیم خاردارهایی برخوردیم و برای ادامه مسیر می بایست از سمت چپ سیم خاردارها و در مسیر مال رو به راهمان ادامه دهیم. باید ذکر کنیم که دیواره بلند قلعه بن که یکی از مکان های مناسب برای تمرین سنگنوردی سنگنوردان استانمان است همواره در سمت راست قرار دارد.

در این قسمت از مسیر در دو طرفمان سیم خاردار قرار دارد و ما در بین آن ها حرکت می کردیم. پس از چند دقیقه راهپیمایی، ساعت 8:20 به محل صبحانه رسیدیم. در این محل سازه ای بتونی و مکعبی با یک لوله آهنی قرار دارد که برای کنترل و جمع آوری آب چشمه های بالادستی مورد استفاده قرار می گیرد.

بعد از حدود یک ساعت برای صرف صبحانه و آماده شدن چای به روش بسیار زیبای سنتی، ساعت 9:15 به حرکت خود در آن پاکوب مشخص سمت چپ ادامه دادیم. نکته ای که در مورد محل صبحانه می توان اشاره نمود این است که اگر رو به سمت بالا بایستیم، قله شه معلم در سمت راست مان و قله کله قندی و آسمانکوه در سمت چپ مان قابل مشاهده هستند.

کمی بالاتر از محل صبحانه به سنگ یادبود یکی از کوهنوردان رسیدیم. ساعت 9:40 به دوراهی رسیدیم که سمت چپ مسیر به منطقه خلیل دشت منتهی می شود و مسیر مستقیم به منطقه کوه روبار می رسد. بنابراین بصورت مستقیم به راهمان ادامه دادیم.

ساعت 10:45 به رودخانه ای رسیدیم که باید از آن رد می شدیم. رودخانه بر اثر بارندگی های اخیر بسیار پرآب بود. چند نفر از کوهنوردان برای عبور آسانتر از رودخانه، طنابی را برای حمایت در کنار رودخانه به صورت معلق نصب کردند. با این شرایط تمامی دوستان کوهنورد با خیال راحت از رودخانه عبور کردند.

پس از عبور از رودخانه گروه به مدت 20 دقیقه به استراحت پرداخت که در این مدت استراحت شعرهای بسیار زیبای محلی از جلو و عقب گروه به صورت دسته جمعی خوانده می شد. سپس به مسیر خود ادامه دادیم. ساعت 11:20 از محلی که با درختان بلند احاطه شده است، عبور کردیم. این منطقه بدلیل زیبایی خاصی که دارد به دالان بهشت معروف است.به راستی که زیبایی خیره کننده ای دارد.

بعد از عبور از دالان بهشت کمی بر شیب مسیر افزوده می شود که با گام های آهسته تر گروه افزایش شیب احساس نمی شود. ساعت 11:55 وارد منطقه کوه روبار،یکی از زیباترین مناطق کوهستانی شدیم. دشتی پوشیده از گل های سفید، زرد و آبی همراه با جویباری که به صورت خطی مارپیچ در دشت روان بود.

روبه روی ما دیواره بلند و سترگ کوه روبار قرار دارد. برای صرف نهار و استراحت تا ساعت 13:30 در دشت کوه روبار ماندیم. در شروع حرکت تعداد نفرات 280 نفر بود ولی در بین راه چند گروه کوهنوردی به ما پیوستند که نهایتاً 300 نفر شدیم.

ساعت حدود 13:30 بود که مه غلیظی منطقه را در بر گرفت که باعث شد کمی از زمان در نظر گرفته شده زودتر به سمت پایین حرکت کنیم. در ابتدای مسیر برگشت پای دو نفر از همنوردان آسیب دید که وضعیت یکی از آن ها به طوری بود که به صورت حمل شانه ای به پایین برده شد و در اواخر مسیر نیز از برانکارد استفاده شد.

بالاخره ساعت 5:30 به محوطه نسبتاً باز بالا دست منطقه درخت گردو رسیدیم و برای دقایقی برای برگزاری جلسه انتقاد و پیشنهادات توقف نمودیم و نهایتاً ساعت 6 عصر به پای مینی بوس ها رسیدیم و بعد از گذراندن یک روز خوب کنار کوهنوردان خوب از گروه های مختلف با امید برگزاری هر چه بیشتر و بهتر برنامه های مشترک، به یکدیگر بدرود گفتیم و به سمت رشت حرکت کردیم.